Mapdata


Aquaterra is al meer dan 25 jaar actief in de Geo-ICT. U kan dan ook bij ons terecht voor het inwinnen, verwerken, converteren, verspreiden en aanwenden van alle mogelijke geo-informatie.

Wij beschikken over een gespecialiseerd team van geo-informatici die grootschalige basisgegevens opbouwen. Dit zijn kaarten op een schaal 1/500 tot 1/1000 welke digitaal worden aangemaakt op basis van luchtfoto's (fotogrammetrie of 3D-kartering), door middel van Mobile Mapping (voertuigen die nauwkeurige beeldopnamen van de straat maken) en/of klassieke topografie (landmeetploegen).

Oude kaarten scannen, georefereren en mozaïkeren is één van onze specialisaties. Wij maken ze digitaal beschikbaar voor onderzoek en makkelijk te ontsluiten via websites, kaartviewers en beeldbanken. Neem een kijkje op www.backtothemap.be om een synthese te zien van onze mogelijkheden.

Heeft u data waaraan een geografische component gekoppeld kan worden? Wij kunnen uw adressenlijsten geocoderen, uw data koppelen aan administratieve eenheden en er thematische kaarten van maken.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van onze expertise. Bij de referenties vindt u een uitgebreide selectie van representatieve projecten die wij de voorbije jaren hebben uitgevoerd. Heeft u een project waar geodata aan te pas komt: contacteer ons gerust voor meer informatie en advies.

Wat is Mobile Mapping?

Mobile Mapping maakt het mogelijk om op een eenvoudige en snelle manier een grote hoeveelheid aan ruimtelijke data te verzamelen. De uitvoering op terrein gebeurt door middel van een platform (rijdend voertuig of een rugzak) waarop een laserscanner en een 360° camera is gemonteerd. Het platform bevat ook een inertiëel meetsysteem (of IMU) en 2 GNSS-antennes (Global Navigation Satelite System). Het IMU bepaalt de versnelling en verdraaiing van het platform. Hiermee kan de positienauwkeurigheid van het GNSS sterk verbeterd worden.

Techniek

De scanner meet tijdens het afgelegd traject miljoenen punten op. Per traject wordt via post-processing de positie en oriëntatie bepaald. Dit wordt vervolgens gecombineerd met de laserdata waardoor een gegeorefereerde 3D puntenwolk bekomen wordt waarbij elk punt ruimtelijke coördinaten bevat. De foto's die tijdens het traject worden opgenomen kunnen gebruikt worden om de puntenwolk in te kleuren.

Specificaties ROBIN 

  • Laserscanner RIEGL VUX-1HA

    De laserscanner maakt gebruik van de LiDAR (Light/Laser Detection and Ranging) techniek. Hierbij wordt de afstand tot een object bepaald door de tijd te meten die nodig is tussen het uitzenden van een laserpuls en het ontvangen van een reflectie van die laserpuls. De laserscanner kan aan een snelheid van 50 km/u 360° scannen tot een afstand van 25m met een dichtheid van ongeveer 500 punten/m². Hierbij wordt een precisie behaald tot 3 mm.

  • Camera Ladybug 5 Point Grey

    De ladybug is opgebouwd uit 6 camera's van 5MP. Hierbij zijn 5 camera's in het horizontale vlak gepositioneerd en 1 camera verticaal. De camera's zijn uitgerust met een Sony ICX655 CCD sensor. Bij elke camera worden per seconde 3 foto's opgenomen.

  • IMU of Inertial Measuring Unit
    IMU is een systeem dat de versnelling en oriëntatie van het platform meet. Hierdoor kan de positienauwkeurigheid van het GNSS verbeterd worden.

  • GNSS-antennes

    Er wordt gebruik gemaakt van 2 GNSS-antennes. Deze zorgen voor de positiebepaling. In stedelijke en boomrijke gebieden is er niet altijd een goede GNSS-ontvangst, wat de nauwkeurigheid van de positiebepaling beïnvloedt. Om dit op te vangen wordt er gebruik gemaakt van grondcontrolepunten. Ook in combinatie met de IMU kan een kort wegvallend GNSS-signaal worden opgevangen.

Voordelen

Het gebruik van mobile mapping biedt een aantal voordelen:

  • Het voertuig rijdt aan een snelheid van 30 tot 120 km/u met het verkeer mee en veroorzaakt dus geen verkeershinder. De data wordt tijdens de rit opgenomen.

  • De volledige apparatuur kan worden geïnstalleerd op een rugzak zodat op locaties die niet toegankelijk zijn voor het verkeer, ook data kan worden ingewonnen.

  • In het algemeen is de opnametijd op terrein veel korter dan bij de klassieke landmeetkunde. Er wordt in een korte tijdspanne heel veel data verzameld die achteraf op kantoor kan verwerkt worden.

  • De data kan eenmalig worden ingewonnen, maar meervoudig gebruikt worden.

Diverse toepassingen en eindproducten 

De data kan voor allerhande toepassingen ingezet worden. Afhankelijk van de toepassing kunnen verschillende eindproducten aangemaakt worden.

De 3D puntenwolk bevat heel veel informatie. Het is een volledige 3D weergave van het afgelegd traject. Het is mogelijk om vrij te bewegen door deze puntenwolk. In tegenstelling tot de foto's, ben je niet gebonden aan een bepaalde standplaats van de opname. De 360° beelden visualiseren het traject en kunnen verwerkt worden tot orthofoto's. Andere eindproducten zijn onder andere 3D-modellen en animaties.

De mobile mapping data kan ingezet worden voor:

  • kartering van de bestaande situatie (bv. As-built plannen van de weginfrastructuur)

  • het meten van afstanden en oppervlakten (bv. breedte van een weg)

  • 3D modelleringen (bv. integratie van een ontwerp in bestaande omgeving)

  • visualisaties (bv. ter vervanging van terreinbezoeken)

  • aanmaak van doorsnedes van de weginfrastructuur

Waar kan u ons gezien hebben?

Locatie

Periode

Opdrachtgever

Aalst

08/01/2018 - 26/02/2018

AIV

Aalter

06/07/2018 - 09/07/2018

AIV

Aarschot

30/01/2018 - 13/02/2018

AIV

Alveringem

14/03/2017 - 10/07/2017

AIV

Antwerpen

31/07/2018 - 19/10/2018

AIV

Avelgem

12/09/2017 - 10/10/2017

AIV

Beernem

29/06/2018 - 25/07/2018

Aquafin

Bever

18/06/2018

AIV

Beveren

02/11/2018

AIV

Boom

15/02/2017 - 21/02/2017

AIV

Borgerhout

20/09/2018 - 24/10/2018

ArchTeco

Brakel

22/05/2018

AIV

Brussel

20/06/2017

AIV

Deerlijk

24/08/2017 - 25/10/2017

AIV

De Haan

27/09/2017 - 03/10/2017

AIV

Dendermonde

01/09/2017 - 26/02/2018

AIV

Destelbergen

05/02/2018

AIV

Drogenbos

29/03/2018

AIV

Evergem

18/12/2017

AIV

Gavere

25/06/2018 - 02/07/2018

AIV

Gent

30/03/2017 - 08/05/2018

AIV

Herne

21/09/2017 - 22/09/2017

AIV

Ieper

07/03/2017 - 08/03/2017

AIV

Jabbeke

15/10/2018 - 16/10/2018

AIV

Kapelle Op Den Bos

27/02/2018

AIV

Koekelare

09/11/2017

AIV

Koksijde

28/08/2018 - 11/09/2018

AIV

Kortemark

07/07/2017 - 12/02/2018

AIV

Kruishoutem

04/06/2018 - 02/07/2018

AIV

Langemark-Poelkapelle

31/03/2017 - 30/06/2017

AIV

Lede

24/03/2017 - 27/03/2017

AIV

Liedekerke

11/08/2017 - 11/09/2017

AIV

Lier

21/02/2017 - 02/03/2017

AIV

Lochristi

25/05/2018 - 28/05/2018

AIV

Mechelen

27/02/2018 - 29/10/2018

AIV

Menen

04/04/2017

AIV

Merchtem

5/12/2017

AIV

Meulebeke

22/08/2017 - 12/02/2018

AIV

Middelkerke

09/03/2017 - 21/03/2017

AIV

Moerbeke

03/07/2018 - 23/07/2018

AIV

Moorslede

05/04/2017 - 30/05/2017

AIV

Nevele

19/09/2018

AIV

Oosterzele

27/03/2017 - 05/11/2018

AIV

Oudenaarde

10/05/2017 - 23/06/2017

AIV

Puurs

18/09/2018 - 08/10/2018

AIV

Roeselare

16/10/2018 - 23/10/2018

AIV

Ronse

17/11/2017

AIV

Schelle

05/12/2017

AIV

Sint-Amands

14/09/2018 - 08/10/2018

AIV

Sint-Niklaas

04/05/2018 - 07/05/2018

AIV

Steenokkerzeel

15/05/2018 - 11/07/2018

AIV

Stekene

16/01/2018 - 09/10/2018

AIV

Tessenderlo

21/02/2017

AIV

Tielt

14/11/2017 - 29/01/2018

AIV

Wachtebeke

25/05/2018

AIV

Wervik

13/07/2017

AIV

Wetteren

10/08/2017 - 10/10/2017

AIV

Wevelgem

22/11/2017 - 28/11/2017

AIV

Zwalm

09/05/2017

AIV

Zwevegem

18/07/2018 - 25/07/2018

AIV

Zwijndrecht

12/01/2018

AIV

Mobile Mapping beelden en uw privacy

Wat doet Aquaterra?

Wij maken beelden van straten met een camera, gemonteerd op een wagen. Deze camera draait 360° en maakt kleurenfoto’s van de straat: de gevels, het wegdek, het straatmeubilair enz. Op deze beelden kunnen dus bijvoorbeeld ook mensen voorkomen of auto’s met hun nummerplaten.

Wat doet Aquaterra met de beelden?

Wij gebruiken deze beelden om kaarten te maken. De camera maakt namelijk niet alleen beelden maar een scanner produceert tegelijk ook een zogenaamde 3D puntenwolk. Dat is een bestand van miljoenen punten, met hun coördinaten, wat toelaat in deze wolk te meten en dus te karteren. De beelden vormen eigenlijk een aanvulling van deze puntenwolk en dienen om bijvoorbeeld verschillende materialen te onderscheiden.

Wat doet Aquaterra NIET met deze beelden?

Wij maken deze beelden niet publiek. Wij verkopen ze aan niemand, stellen ze niet ter beschikking van buitenstaanders voor welk doel ook en laten ze zelfs niet bekijken door derden. Wij zijn alleen geïnteresseerd in de beelden om ons te helpen om kaarten te maken. Eigenlijk staan de mensen en wagens op deze beelden zelfs een beetje in de weg.
Zoals de wet het vereist, hebben wij aangifte gedaan van onze activiteiten bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (= Privacycommissie).

Wie heeft toegang tot deze beelden?

Alleen bepaalde personeelsleden van Aquaterra hebben toegang tot de beelden. Zij hebben een speciale clausule in hun arbeidsovereenkomst moeten ondertekenen, waarin zij zich ertoe verbinden de beelden op geen enkele wijze ooit openbaar te maken en bij de behandeling ervan de nodige zorg uit te oefenen dat dit niet gebeurt.

Hoe lang worden deze beelden bewaard?

Wij bewaren de beelden alleen voor de duur van de opdracht, die wij meestal voor de overheid uitvoeren. Minimum betreft dit 6 maanden, maximum 1 jaar. Daarna worden de beelden vernietigd.

Bent u er toch niet helemaal gerust op, dan kan u contact met ons opnemen: legal@aquaterra.be